Stockholm Culinary Team | Stockholms gastronomiska OS-mästare i ny kostym
22343
post-template-default,single,single-post,postid-22343,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.1,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Stockholms gastronomiska OS-mästare i ny kostym

Pressmeddelande 16.09.07
Inför årets Culinary Olympics, kockarnas egna OS, förnyar Stockholm Culinary Team både laget och sin visuella identitet. Fokus ligger på anknytningen till Stockholm och regionens lokala råvaror.

– Vi vill att fler ska få upp ögonen för vad vi gör och vilka fantastiska råvaror som Stockholmsregionen har att erbjuda. Som regerande OS- och VM-mästare har vi en stor möjlighet att nå ut till fler, säger Andreas Printz, lagledare för Stockholm Culinary Team.

Culinary Olympics hålls som alla andra OS var fjärde år. Inför årets tävling i tyska Eurfurt den 22 oktober, så hoppas laget nå en bredare publik, både nationellt och internationellt.

– Vi vill visa vad vi arbetar med och vad som krävs för att tävla på den här nivån. Hur hårt arbete det ligger bakom allt vi gör och vilket engagemang och driv alla i laget har, fortsätter Andreas Printz.

På lagets nya hemsida http://www.stockholmculinary.se kan man nu få en inblick i hur det är att vara en del av laget. Genom nyhetsinlägg visar de upp vad som sker på träningar och hur diskussionerna går när de besöker och arbetar med sina producenter.

– Det finns väldigt många småskaliga producenter i området runt Stockholm. Allt från små mejerier och köttbönder till mindre spannmålsbönder och grönsaksodlare som bara ligger ett stenkast från stan, säger Andreas Printz.

Laget från 2012 är nästan helt utbytt, och nya förmågor har fått chansen att försvara Stockholm Culinary Teams OS- guld.

– Vi är ett nytt lag med tydlig vision; Vi ska vara nytänkande och moderna i vår matlagning. Det ska speglas i allt vi gör, även i vår grafiska profil. Nu ligger allt fokus på att försvara OS guldet och visa upp hur Sverige och framförallt Stockholm smakar, avslutar Andreas Printz.

För bilder, se pressbilder

Fakta: Stockholm Culinary Team: Stockholm Culinary Team startades i början av 1990 och ägs av Svenska Kockars Förening, Stockholm/Uppland. Många stora kockar och konditorer har börjat sin tävlingskarriär i SCT, bland annat Magnus Ek som driver Oaxen samt stjärnkonditorerna Daniel Roos och Per Klein. Idag är det fyra medlemmar ur Svenska Kocklandslaget som tävlat för Stockholm Culinary Team.

Laget: Andreas Printz (Egenföretagare, Filipssons mat och diverse), Victor Magdeburg (Hantverk), Tommy Eriksson (Högberga Gård), Tobias Olausson (Lennarts Konditori), Sabina Karlsson (Ett Bageri), Max Thörnvall (Griffin’s Steak- house), Magnus Rylander (Tennstopet), Jens Bergstrand (Griffin’s Steakhouse), Jenny Sjöholm (Nytorget 6), Filip Poon (Oaxen Krog & Slip), Desirée Jaks (Agrikultur), Cissi Strand (Operakällaren), Anders Karlsson (The Absolut Company)

MERITER:
Villeroy & Boch – Culinary World Cup